Prihlásenie

 
 


Zabudli ste heslo?
Pre získanie nového
Kliknite sem.

Čítať tému

 Vytlačiť tému
Fürstenzeller Marton
branislav
Pani Ľudmila Oravcová sa na nás obrátila s prosbou o pomoc pri pátraní po jej dedkovi Fürstenzeller Martinovi. V liste uvádza:

Moja mama mala 8 rokov, ked sa stala uplnou sirotou bez surodencov , preto sa nezachovali po jej otcovi ziadne doklady, nic.
Pamatala si len, ze ich Rusi nahnali do bazin a tam zahynul. Nepredpokladam, ze by mal niekde hrob.

Marton Furstenzeller sa narodil 28.7.1891 v Dolnych Obdokovciach cast : Agoston halma , zapisany v matrike krstov Pohranice str. 202
Podla zapisu vo farskej matrike sa dna 17.11.1912 v obci Merocze / Merasice / ozenil s Anna Varga. Dna 7.12.1914 sa im narodila dcera Maria, moja mama.

Obec Merasice mala do roku 1950 matriku v Aleksinciach. V nej je zapisana smrt babky, narodenie aj umrtie maminho brata Vendela, ale o jej otcovi Martinovi F. nic.

Notarsky úrad Hlohovec.

List z Prahy: https://drive.goo...sp=sharing

List z Viedne od pridelenca
- str. 1: https://drive.goo...sp=sharing
- str. 2: https://drive.goo...sp=sharing

- ponuka: https://drive.goo...sp=sharing
 
branislav
Dolné Obdokovce - zaradenie v pechote:
* 14. honvédsky peší pluk: http://ee.valka.c...p=doplnuje
* 12. peší pluk (spoločnej armády): http://ee.valka.c...p=doplnuje

- zostáva tu celá plejáda "vedľajších" jednotiek - cez spoločné a honvédske jazdectvo, delostrelectvo, rôzne zásobovacie jednotky, sappérske, technické, ... na to nemáme dosť údajov

Ako prvé mi napadlo, že čo ak neumrel, ale niekde žije/žil v Rusku. Nepravdepodobné, keď máme informáciu, že padol v bažinách. Správa, že "ich nahnali do bažín" mi hovorí, že by malo ísť o pechotu.

Zhodou okolností mám spracovaný 14.HIR podľa polohy ich divízie: https://maps.goog...dg=feature

12.IR nemám v mapke, ale zdá sa mi tento pravdepodobnejší. Je zaradený na začiatku vojny do 33.pešej divízie ako aj 26.IR. http://velkavojna..._zbor1.jpg

Z austrianphilately.com http://www.austri.../dn6g1.htm:

IR 12 - Slovak - Magyar
Aug 14 66 IBrig-(3): IV/IR 12 - 9 GbBrig
1 May 15 66 IBrig-(2)
15 Jun 15 IV/IR12 - 9 GbBrig
1 Sep 15 66 IBrig-(3)
15 Oct 15 IV/IR 12 - 9 GbBrig
1 Jan 16 IV/IR 12 - 9 GbBrig
15 May 16 IV/IR12 - 9 GbBrig
Jun 16 57 IBrig-(3) from 33 ID
3 Jul 16 2 Armee unm from 33 ID
28 Jul 16 65 IBrig-(3)
12 May 17 IV/IR 12 - 9 GbBrig
1 Jul 17 66 IBrig-(3)
24 Oct 17 66 IBrig-(3)
5 Nov 17 IV/IR 12 - 9 GbBrig
15 Jun 18 66 IBrig-(3): IV/IR 12 by now I/IR 126
15 Oct 18 66 IBrig-(3)

Dosť značný kus pohybu 33.ID máme zmapovaný tu: https://maps.goog...dg=feature

Bažiny na svojej ceste po Haliči a Bukovine mohli nájsť takmer na každom kroku. Ale tento mi udrel do očí v mapke pod 20.V. 1915: https://maps.goog...dg=feature - močiare na rieke Dnister - Velke Blato. Mali tam stáť asi mesiac.


---
Upravil branislav dňa 11-05-2014 22:05
 
Ludmila
Velke Blato aj mna napadlo, ale datum dedkovho umrtia podla pomnika v dedine Merasice - III/1915 nepusti.
 
branislav
Uhm, tak to vyzerá na rieku San, prípadne Wolosatku, niekde medzi Smolnikom a Ustrzyki-Górne. Sú to pomerne veľké toky, a iste v tej dobe sa nikto príliš nestaral, či sa vybrežili alebo nie.

14.HIR máme celkom pekne zmapovaný tu: http://velkavojna...read_id=57
Upravil branislav dňa 11-05-2014 21:36
 
branislav
Od p. Ludmily:

... vo veci možnosti štúdia zoznamu vojnových poškodencov z Merašíc, Vám zasielame nasledujúce informácie.
V našom archíve sa nachádza samostatný archívny fond Obvodný notársky úrad v Lukáčovciach 1890 - 1945 (1951), do obvodu ktorého patrila aj obec Merašice. V tomto fonde sa nachádza Evidencia vojnových poškodencov, ktorá pochádza z rokov 1937 - 1950. Staršie evidencie vojnových poškodencov z tohto obvodného notárskeho úradu sa nezachovali.
Zároveň Vám oznamujeme, že v rámci fondu Obvodného notárskeho úradu v Lukáčovciach sa nezachovali žiadne iné súpisy vojnových poškodencov, či vojakov padlých v 1. svetovej vojne.
Pokiaľ by ste mali záujem študovať spomínanú evidenciu vojnových poškodencov z rokov 1937 - 1950, prípadne iné dokumenty, môžete navštíviť našu bádateľňu, ktorá je otvorená v pondelok až štvrtok v čase od 8:00 do 15:30.
 
Ludmila
Ak by som isla do VHU v BA a hladala dedka M.F. v matrike umrelych v zbierke vojenskych matrik, musim mat pripraveny nazov vsetkych vojenskych utvarov, kde sa predpoklada, ze bol zaradeny.
12. gyalogzredben, ... a dalej to mam uz domotane.Frown
 
fekiac
Ak teda mal bydlisko v Merocze, podľa môjho hľadania v Krameriusovi chlapi z tejto obce rukovali hlavne do LIR Nr. 31, IR 12. Potom je po jednom v IR Nr. 90, IR Nr. 9 a FJB 19 a FJB 4.

Hľadal by som vo VHU v matrikách IR 12, potom LIR 31 a FJB 19 a FJB 4.

Keďže je na pomníku dátum smrti, predpokladám, že nejaký záznam o jeho smrti musí/musel existovať.
Tomu štúdiu vo VHÚ by som dával šancu, ak sú príslušné matriky dobre zachované.

Držím palce!
 
Ludmila
Vdaka. Na buduci mesiac / 07/14/ planujem navstivit VHU . Uz budem vediet vdaka Vam , na co sa mam konkretne pytat.
Ludmila
 
Ludmila
Vo VHU som bola vcera. Patrala som v badatelni, kde bola teplota asi 28 plus. Vysledok je taky, ze zaznam o dedkovi som v zozname zomrelych 12. honvedskeho pluku nenasla. Nasla som mena vela padlych vojakov z okolitych dedin, ktorych rodiny poznam. Aj babkinho brata Jana Vargu som nasla. Padol v roku 1917 a narukoval z tej istej dediny ako dedko. Zaznamy v matrikach zomrelych su pisane po slovensky. Mozno
nabuduce budem mat vacsie stastie.
 
Ludmila
Este doplnim, ze skratky LIR 31 , FJB 19 a FJB 4 pracovnickam VHU nic nehovorili. Ja si myslim, ze prva znamena Landwehr infanterist regiment.
Upravil Ludmila dňa 19-07-2014 14:14
 
fekiac
Ešte raz som si prešiel Krameriusa = Zoznamy strát a hľadal som Meröcze (s variáciami možných chýb ) a tiež som pozrel susedné dediny.

Áno, 12. peší pluk (spoločnej Rakúskouhorskej armády) (Infantry regiment 12 = IR 12), ktorý ste predpokladám študovali (nie 12.honvédsky pluk ako píšete), sa vyskytuje ako najčastejší útvar, do ktorého vojnypovinní rukovali. To sedí aj s rozdelením podľa rukovacích obvodov, čo poradil aj v príspevku č. 2 Branislav.

Druhý najčastejší útvar by mal byť podľa rukovacích obvodov 14. honvédsky peší pluk, ale podľa záznamov v Zozn. strát pre chlapov z Merašíc a okolia to neviem prečo nesedí. To by chcelo dlhšie hľadanie, analyzovanie... možno s mýlim.

Narazil som ale viackrát na LstIR 31 a LIR 31, napr:
Maršala, Štefan http://kramerius.nkp.cz/kramerius/PShowPageDoc.do?id=9849718
Ponteš, Michal http://kramerius.nkp.cz/kramerius/PShowPageDoc.do?id=9843463
Nemeček, Jozef z Dolných Otrokovíc http://kramerius.nkp.cz/kramerius/PShowPageDoc.do?id=9822139
Benó, Jozef z Malých Ripnian http://kramerius.nkp.cz/kramerius/PShowPageDoc.do?id=9847252

Jedná sa zrejme o uhorskú domobranu 31. nepfélkelés gyalog ezred (domobranecký peší pluk) - poprosil by som odborníkov opraviť ma ak sa mýlim. Landsturm-Infanterie-Regiment = k.u. LstIR. Neviem si predstaviť, kde by mohli byť matriky tohto útvaru. Skúste sa opýtať vo VHA. Poslal by som otázku dopredu = e-mailom, aby si to mohli pracovníci medzi sebou poslať.

Častejšie som tiež natrafil na 19. FJB - matriky tohto útvaru vedú vo VHA pod por. číslami 372 až 376 - podľa týchto čísiel Vám ich poskytnú. Sú to matriky "c. a k. prápor poľných poľovníkov 19". FJB znamená Feld-jäger-bataillon = Prápor poľných strelcov (poľovníkov). Tieto matriky by som ešte prezrel vo VHA.

Želám Vám úspech, nevzdávajte sa!
 
Ludmila
Dakujem za podporu a usmernenie.

Studovala som matriky zomrelych 12. pesieho pluku. Vsetky udaje su uvedene v slovencine, datum aj miesto boja ,pricina smrti, hodnost,zenaty, kto vykonal zapis a svedok smrti vojaka.

Pri dalsej navsteve skusim 19.FJB a vratim sa este k 12. pesiemu pluku.

Este raz vdaka.

Ludmila
 
fekiac
[quote]branislav napísal:

Obec Merasice mala do roku 1950 matriku v Aleksinciach. V nej je zapisana smrt babky, narodenie aj umrtie maminho brata Vendela, ale o jej otcovi Martinovi F. nic.



Ľudmila, ešte dva také slabšie tipy na vyhľadávanie:
1. Zápisy o mŕtvych sa v matrikách objavujú aj neskôr po vojne, pretože nezvestní sa vyhlasovali za mŕtvych postupne. Pozostalí si vybavovali vdovské dôchodky, sirotské..., notárske úrady spisovali vyhlásenia spolubojovníkov, aby sa dotyčný mohol následne vyhlásiť súdom za mŕtveho. V matrikách umretých sa preto zápisy o padlých objavujú aj dávno po vojne, aj v tridsiatych rokoch, pretože tieto vyhlásenia sa matrikám oficiálne zasielali.
K vybavovaniu prevodu majetku sa vyhlasovalo za mŕtvych aj neskôr. (Kuriózny je prípad môjho známeho, ktorý prastarého otca súdobne vyhlasoval za mŕtveho v roku 2013!).
Píšem Vám to len ako tip, že má zmysel prezrieť aj matričné zápisy dávno po skončení vojny, ak ste tak ešte neurobili.
Keďže na pomníku je zapísaný aj s dátumom, musel existovať záznam o smrti.
2. Ďalší spôsob hľadania: Čs. vojenské posádkové veliteľstvá mali Duchovné správy, ktoré v medzivojnovom období vystavovali Úmrtné listy (tiež na základe vyhlásení spolubojovníkov spísaných pred notárom alebo na matrike). A tieto Úmrtné listy zasielali na faru v príslušnej obci trvalého bydliska dotyčného. Niektoré fary to archivujú dodnes, ak neurobili skartovanie. Myslím, že to tiež nejakým spôsobom zapisovali do svojich cirkevných matrík (zomrelých). Cirkevné matriky sa vedú na farách stále.
Treba rozlišovať matriky Štátne - vedené od roku 1895, kde štátny matrikár zapisoval údaje o ľuďoch bez rozdielu nábož. príslušnosti a matriky Cirkevné, vedené príslušnou farou. Údaje v nich o tých istých osobách môžu byť rôzne obsažné, prípadne môžu v jednej z nich chýbať.
 
Ludmila
Dakujem pekne za typ. Skusim poziadat spravcu farnosti v Merasiciach o moznost preskumat matriku , ci sa tam nenachadza dedkov umrtny list.
 
fekiac
Ľudmila, pozrite na toto: http://vuapraha.c...e00361.htm

a dolu je odkaz na matriku, tá by mohla byť vo VHA BA, pýtajte matriku "R7" na obálke s takým označením: "Bývalé honvédské pěší pluky. Kniha zemřelých Sv. I/Ia" a pozrite tú stranu 342.
Držím palce, myslím že je to on.
 
peter
Ľuboš, vďaka za tvoje neúnavné hľadanie, pani Ľudmila bude mať radosť. Priezvisko je síce skomolené, ale súhlasí nie kompletný dátum smrti marec 1915 na pomníku s 25.3.1915 na lístku, ak ale zomrel 26. ročný mal by s narodiť skôr 1889, alebo zomrel ako 24. ročný? No chyby a omyly či preklepy nie sú vo vojenských záznamoch ojedinelé. Súhlasil by však aj 14. HIR. Do archívu nemusí ísť, tento záznam mám k dispozícii, pošlem jej ho, no nemám jej aktuálnu mailovú adresu. Zápisy sú v maďarskom jazyku. Musím povedať, že táto kniha (R7) zväzok I/Ia má 489 strán (na ktorých sú záznamy, potom nasleduje abecedný zoznam mien), na každej strane 5 mien. Je to však len časť z pôvodnej knihy, pokračovanie je vo zväzku II/Ib (R8), ten má 1033 ! strán, strán nie folií-dvojstrán ako iné knihy, kde je záznam o jednom vojakovi na oboch protiľahlých stranách). Ani sa mi nechce veriť, že som sa v decembri 2016 dobre pozrel, 1033 po 5 mien to je viac ako 5000 záznamov len v jednom zväzku. Vo zväzku I/Ia (nešťastne zvolený názov-honvédske a honvédsko-husárske pešie pluky) sú záznamy honvédskych plukov, aj plukov spoločnej armády, dokonca nemecký a bosensko-hercegovinský pluk, takmer dokonale pomiešané.....13. HIR, 14. HIR nitriansky, 15. HIR, 18. HIR šoproňský, 15. népf. IR, 7. HIR, 93. IR, 36. IR, 29. HIR, 49. IR, 31. HIR, 2. IR, 59. IR, 45. IR, 9. IR, 83. IR, 12. IR, 71. IR, 4. hon. tábori ázna pluk (ak som dobre prečítal), 54. IR, 12. HIR, 2. HIR, c.k. 229. nepf. prápor, 101. IR, 217. nem. zál. IR, 13. IR, 4. bh IR. A to som ju len zbežne prezrel. Zdá sa, že sú tam aj nejakí ruskí zajatci. Vypísať z nej slovenských vojakov bude nadľudský výkon. Ale vďaka za ne že vôbec sú, že sa zachovali.
Upravil peter dňa 11-02-2017 08:15
 
branislav
S p. Ludmilou som sa už pred niekoľkými rokmi viackrát stretol na rôznych fórach ako sa pokúšala nájsť svojho predka, ako možno až zúfalo sa pokúšala nájsť nejaké informácie aby si po toľkých rokoch mohla uctiť jeho pamiatku.
Pani Ľudmila a jej podobní ma inšpirovali, aby som založil túto stránku, zhromaždil na nej čo najpresnejšie informácie o rak.-uhor. armáde, padlých, o pohybe vojsk, o cintorínoch, databázach atp., aby sme tým čo najviac uľahčili hľadanie svojich predkov a pripomenuli dnešnej generácii ich dnes už nepredstaviteľné osudy.
Sám by som toho veľa nedokázal, keďže som len laik a zaneprázdnený človek, ale našťastie sa na portáli vytvorila komunita zaujímavých, šikovných a zapálených ľudí, s ktorými si môžeme zdieľať svoje výsledky pátrania, a tak si rozširovať svoje obzory a poznatky, vnášať stále viac svetla do tej "čiernej krajiny zabudnutia".
Dúfam a verím, že sme našim portálom uľahčili pátranie už mnohým ľuďom, a že viacerí svojich predkov aj úspešne vypátrali.
Budem úprimne rád a až šťastný, keď sa Vám pani Ľudmila konečne podarí položiť kytičku kvetov na jeho miesto posledného odpočinku.
Táto práca bude mať ďalší maličký zmysel.
 
admin
Lístok:
http://velkavojna...oto_id=172
Upravil admin dňa 11-09-2017 09:14
 
fekiac
Otázkou samozrejme zostáva, kde ho pochovali. Možno priam na mieste kde zomrel, najskôr však na dnes už zanedbanom miestnom cintoríne http://www.twojeb...wernik.php , a ešte http://www.twojeb...wernik.php , možno na najbližšom ústrednom cintoríne "Lesko" alebo "Komańcza-Letnisko", ale to sa mi zdá nepravdepodobné... ktovie, aká bola vtedy situácia na fronte, ako sa pohybovala ďalej jeho bojová jednotka. To by bolo treba sledovať bojovú cestu útvaru, možno kroniku útvaru.
Dátumy smrti a pochovania sú presné. Hovorí niečo presnejšie o mieste pochovania matrika R7? Myslím, že je to iba kompilácia záznamov dodatočne zapísaných... kde je pôvodná Matrika 14. HIR? Zachovala sa? Niektoré otázky zostávajú, ale práve vďaka vytrvalému hľadaniu panej Ľudmily je už to objavené, pekným výsledkom. Netreba sa vzdávať!
"Pokiaľ dýcham, dúfam".
 
Prejdite na fórum:
Vygenerované za: 0,22 sekúnd
691,015 návštev